Niyoosha » Specials » Jodendom

Jodendom denkbeelden

In deze special lees je over de wereld van het jodendom. Hoe denken joden? Welke principes, denkbeelden staan centraal in hun geloof? Ik ga hier in op het idee dat joden hebben van God, Jezus, de profeten, mensen om zich heen, de Thora etc. Ook vertel ik over de wetten van het jodendom die het leven van de joden regelt. Dit zijn de mitzvot. Sommige mitzvot zijn heel goed herkenbaar, zoals de spijswetten. Andere zijn voor de buitenwereld onzichtbaar. Het eerste artikel heet joods geloof samengevat; hier bespreek ik de denkbeelden die voor elke jood belangrijk zijn. Het is in het kort de principes van het jodendom.

Het tweede artikel gaat over Jezus in het jodendom. Hoe denken de joden over Jezus en waarom zien ze Hem als niet Messias. Dit behandel ik hier.

Het volgende artikel gaat vooral over wat joden zijn. Interessant als je je afvraagt wanneer iemand als jood wordt gezien en waar die naam toch vandaan komt.

Daarna bespreek ik de Torah. Een belangrijk begrijp in het jodendom, maar wat is het nou precies?

Vervolgens komen verschillende stromingen aan bod. Allereerst het chassidisme, een ultra-orthodoxe stroming die in Oost-Europa is ontstaan.

Het joods geloof samengevat

Elke jood is anders, en het geloof van elke jood dan ook. Toch zijn er een aantal geloofsstellingen die iedere jood deelt, of wordt geacht te delen. De basis van het jodendom als religie.

Jezus in het jodendom

Miljoenen mensen geloven vandaag de dag dat Jezus de Messias was. Hun geloof gaat zover dat ze menen dat Jezus God zelf was. In sterk contrast staat het geloof van de joden, die nog altijd wachten op…

Torah - moeilijker dan het lijkt

Torah is een moeilijkere term dan je denkt. Meestal heb je dit woord wel eens horen noemen in verband met de Bijbel. Was de Torah niet het eerste gedeelte van de Bijbel. Dat klopt, maar soms gebruiken…

Hebreeuws - de geschiedenis van een heilige taal

Veel dingen in het jodendom worden als heilig gezien. Zo ook de taal, die in het Hebreeuws Lesjon HaKodesj heet wat gewoonweg "Heilige Taal" betekent. Dit is het Hebreeuws waarin de Torah is geschreve…
Chassidisme; een religieuze stroming binnen het jodendom

Chassidisme; een religieuze stroming binnen het jodendom

In de eeuwen van joodse geschiedenis zijn verschillende joodse stromingen ontstaan. Één hiervan is het chassidisme dat in het midden van achttiende eeuw ontstond. De stroming ontstond in Oost-Europa H…
Gepubliceerd door Niyoosha op 02-08-2010, laatst gewijzigd op 10-07-2011. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.